Musai să diferențiem – dar cum și pe ce bază?

Maria Kovacs

Dacă tot e sezon de discutat rezultatele PISA 2022, vă invităm la un exercițiu de citire a unui grafic. Sursa graficului nu este raportul PISA 2022 (deși vă recomandăm să-l răsfoiți cu băgare de seamă), ci un articol în curs de publicare în volumul conferinței Abordări didactice actuale și de perspectivă în învățământul primar și preșcolar, ajuns la ediția a 2-a, găzduit de Universitatea Babeș-Bolyai. Așadar, sarcina este: Studiați figura 1 și identificați elevii care – cel mai probabil – la început de clasa a 2-a vor citi foarte slab, buchisit, un text potrivit pentru cel mult începutul clasei 1. Identificați aspectul comun care caracterizează acest grup de elevi, în afara situării sub media scorurilor atât la prima, cât și la a doua evaluare a literației emergente.

Mulți dintre voi probabil că știți ce evaluăm, mai precis, în clasa pregătitoare, la acea etapă de dezvoltare a micilor cititori căreia îi spunem literație emergentă. Dacă încă nu știți și sunteți curioși, vă recomandăm să accesați cursul Toți copiii citesc. Tot de acolo puteți afla și ce evaluăm cu inventarul informal de citire, în clasele 1-4, ceea ce vă va ajuta să înțelegeți și tabelul de mai jos. Elevii marcați cu același cod în figură sunt aceiași în tabel: E1 din figură este același elev ca E1 din tabel, E2 din figură este același ca E2 din tabel șamd.

Tabel 1: Rezultatele obținute la evaluarea literației emergente în clasa pregătitoare (ianuarie 2022 și mai 2022) și la evaluarea citirii cu  inventarul informal de citire în clasa 1 (februarie 2023) și clasa a 2-a (octombrie 2023) (Tabelul e preluat din același articol menționat mai sus)

Legendă:

E = elev

abs = absent

pe litere = elevul citește doar pe litere, fără să sintetizeze sunetele și să spună cuvintele rezultate

CCPM = cuvinte corect citite pe minut, indicator ce rezultă din acuratețea și viteza citirii

Compr = comprehensiune

indep = nivel independent

instr = nivel de instruire

frustr = nivel de frustrare

* Nivel text PP (preprimar – clasă pregătitoare) – textul La masă are în total 17 cuvinte, preponderent mono- sau bisilabice, un singur cuvânt are trei silabe (alune), cuvântul are se repetă de 4 ori, cele 5 propoziții sunt alcătuite din câte trei cuvinte.

** Nivel text P (pregătitoare – început de clasa 1) – textul are în total 33 de cuvinte, dintre care 4 sunt tri-silabice (copilul, animat, animal, apare), restul mono- sau bisilabice, însă și cu consoane alăturate (de exemplu: film, ecran, tigru) și un cuvânt cu diftong (vrea).

*** Nivel text 1 (clasa 1) – textul are în total 68 de cuvinte, include cuvinte cu grupuri de litere (ce, gi, ge, ghe), precum mai multe cuvinte formate din trei-patru silabe, inclusiv cu diftongi (momeală, prieteni etc.).

**** Nivel text 2 (clasa a 2-a) – textul are în total 103 cuvinte, numeroase cuvinte lungi (3-4, chiar 5 silabe) și este o povestire cu o acțiune mai complexă decât textul de la nivelul 1.

Graficul și tabelul fac referire la o clasă cu 17 elevi care nu lipsesc și care nu au certificat de orientare școlară (mai pe românește, nu au cerințe educaționale speciale). Întrebarea care se impune este: dacă tot puteam anticipa, încă de când copilașii erau în clasa pregătitoare, că – lăsați să se dezvolte pur și simplu în ritmul clasei – ei nu vor progresa suficient, cum se face că nu le acordăm atenție mai multă?

Cei patru elevi care, în primul modul al clasei a 2-a, încă buchisesc (marcați cu galben în tabelul de mai sus) reprezintă aproape o pătrime din clasă. Progresul lor este nesatisfăcător (atât în clasa 1, cât și în clasa a 2-a) și – dacă nu primesc atenție personalizată – este foarte puțin probabil să ajungă din urmă elevii marcați cu verde în tabel.

Îndemnul nostru este să ne cunoaștem cât mai bine elevii, or pentru acest lucru Școli cu scLipici oferă instrumentele necesare (vezi modulul Cunoaște-ți cititorii din cursul Toți copiii citesc). Apoi, să acordăm atenție în mod echitabil fiecărui elev, ceea ce implică diferențierea, iar pentru acest lucru, Școli cu scLipici vă oferă resursele necesare: cărțile cu povești pot fi procesate la niveluri diferite, deși cadrul de învățare este creat de aceeași poveste. Pentru elevii cei mai slabi din această clasă a 2-a sunt încă necesare materiale și demersuri specifice clasei pregătitoare sau cel mult clasei 1. Abordarea bazată pe experiența utilizării limbii (ABEL) – recomandată de regulă pentru elevii de clasa pregătitoare – este un demers potrivit încă pentru cei mai slabi cititori din clasa a 2-a, deoarece chiar și cel mai ridicat scor (15 cuvinte corect citite pe minut) înseamnă că elevul are nevoie de 4 secunde ca să rostească cuvinte de tipul: Ana, Rică, Mara, are, mere, pere, mure.

 

 

 

Site realizat de Fundația Noi Orizonturi în colaborare cu Romanian American Foundation. Designed by NODE