Fluența în citire

17 februarie 2023

Cititorii fluenți citesc cu voce tare fără efort și cu expresivitate – citirea lor sună natural, ca și cum ar vorbi, cu intonația corectă. Cititorii care nu și-au dezvoltat fluența citesc rar, cuvânt cu cuvânt, chiar cu pauze între cuvinte. Citirea lor cu voce tare este lipsită de expresivitate.

Deoarece cititorii fluenți nu trebuie să se concentreze pe decodarea cuvintelor (pe care le recunosc instantaneu), își pot concentra atenția asupra sensului textului. Ei pot face legături între ideile din text și cunoștințele și experiențele lor. Cu alte cuvinte, cititorii fluenți recunosc cuvintele și înțeleg în același timp.

Fluența variază în funcție de tipul de text citit, familiaritatea elevului cu vocabularul și exercițiul cititului cu voce tare. Chiar și cititorii foarte pricepuți pot citi într-o manieră lentă atunci când citesc texte cu multe cuvinte „grele” sau dintr-un domeniu necunoscut. De exemplu, cititorii altminteri fluenți s-ar putea să nu poată citi fluent un material tehnic (de ex. dintr-un jurnal medical).

Viteza citirii este mai puțin importantă decât acuratețea și ușurința citirii. Când elevii sunt cronometrați, ei ar putea crede că obiectivul este viteza cât mai mare. Viteza pe care profesorii ar trebui să o măsoare este cea cu care elevul citește corect și cu o expresivitate rezonabilă.

De aceea, exersarea fluenței trebuie realizată cu texte care nu sunt prea dificile pentru elev. Dacă el încă se străduiește să decodifice majoritatea cuvintelor dintr-un text, va fi dificil să-și dezvolte fluența cu textul respectiv. Cele mai potrivite texte pentru exersarea fluenței sunt textele fie la nivel de instruire, fie la nivel independent, dar nu cele la nivel de frustrare.

Cum se manifestă problema?

Din perspectiva copilului

  • „Mă împotmolesc când încerc să citesc mai multe dintre cuvintele din acest capitol.” 
  • „Îmi ia foarte mult să citesc ceva.” 
  • „Cititul acestei cărţi îmi consumă toată energia și nu mai pot să mă gândesc la ce înseamnă cele citite.”

Din perspectiva părintelui

Copilul meu:

  • Știe să citească cuvinte, dar îi ia foarte mult timp să citească o carte scurtă sau un fragment în gând. Citește cartea fără expresivitate, fiecare cuvânt sau propoziție sună la fel. 
  • Se împotmolește des și se pierde – nu știe unde să citească – atunci când citește ceva cu voce tare. 
  • Își mişcă buzele când citește în gând.

Din perspectiva profesorului

  • Rezultatele elevului la evaluarea cuvintelor corect citite pe minut sunt sub nivelul clasei.
  • Îi este greu și devine frustrat când trebuie să citească cu voce tare fie din cauza vitezei, fie a acurateței citirii. 
  • Nu citește expresiv, nu accentuează corespunzător cuvintele, nu fragmentează propozițiile sau frazele în bucăți cu sens.

Cum se poate îmbunătăți această abilitate?

Ce poate face copilul

  • Urmărește cuvintele cu degetul în timp ce altcineva citește un pasaj cu voce tare. Apoi citește și tu. 
  • Cere să ți se citească cu voce tare. Apoi alătură-te și tu și citește deodată sau alternativ cu un alt cititor. 
  • Citește cartea sau poeziile preferate repetat. 
  • Înregistrează-ți vocea și observă că, la recitire, sună mai bine și durează mai puțin decât la prima citire.

Cum poate să ajute părintele

  • Oferiți sprijin și încurajare copilului. Este probabil frustrat atunci când are de citit. 
  • Discutați cu profesorul copilului despre evaluarea abilităților de decodare ale copilului. 
  • Citiți cu voce tare împreună cu copilul pentru a-i oferi un exemplu de citire fluentă. 
  • Ajutați-l să se înregistreze citind cu voce tare repetat același text. 
  • Cronometrați-l sau ajutați-l să se cronometreze.

Ce poate face profesorul la clasă

  • Evaluați elevul pentru a elimina abilităţile slabe de decodare sau de recunoaştere instantanee a cuvintelor ca sursă a dificultăților. 
  • Prin aplicarea Inventarului informal de citire, profesorul poate urmări evoluția vitezei citirii, pe care o poate calcula prin formula: Viteza citirii (cuvinte / minut) = număr de cuvinte citite corect * 60/ numărul de secunde necesare pentru citirea textului. 
  • Stabiliți nivelul de citire la care se află copilul raportat la text:
      • Nivel independent: cel puțin 95% dintre cuvinte se citesc corect și cu înțelegere
      • Nivel de instruire: provocatoare, dar ușor de gestionat cu ajutorul unui profesor (90-95% din cuvinte se citesc corect și cu înțelegere).
      • Nivel de frustrare: Text dificil de citit de către elev chiar și cu ajutorul unui profesor (sub 90% dintre cuvinte se citesc corect și cu înțelegere).

 

  • Oferiți elevului texte la nivelul său independent de citire cu care poate exersa cititul repetat.
  • Cronometrați elevul și calculați scorul de cuvinte corect citite/ minut.

Exemple de fișe de lucru care țintesc această problemă

Secțiunile Cum se manifestă problema? și Cum se poate îmbunătăți această abilitate? sunt traduceri și adaptări din sursa Target the problem. Mai multe informații despre această arie și ce puteți să faceți la clasă găsiți în cursul online gratuit Toți copiii citesc.

Site realizat de Fundația Noi Orizonturi în colaborare cu Romanian American Foundation. Designed by NODE