Copiii și învățătorii din mediul rural au nevoie de ajutorul tău

Comunicat de presă, 1 mai 2023

Nu lăsăm pe nimeni în urmă! De la începutul anului școlar am lucrat alături de 100 de învățători care predau în mediul rural pentru a evalua nivelul de citit-scris al copiilor din clasa lor. Peste 1100 de copii care au venit în clasa pregătitoare cu achiziții de bază foarte modeste având punctaje mici (sub 50 de puncte din 143 posibile) au primit resurse educaționale care să-i ajute să progreseze: fiecare copil a primit un kit de literație care conține 10 cărți și fișe de lucru. Majoritatea copiilor au reușit să își îmbunătățească rezultatele în timpul anului școlar, dar mai sunt 350 de copii care au nevoie de ajutor suplimentar pentru a recupera decalajul.

În vacanța mare a acestui an, Fundația Noi Orizonturi sprijină 15 școli din mediul rural să organizeze 10 zile de școală de vară pentru a accelera dezvoltarea literației la copiii care încă întâmpină dificultăți. Pe lângă programul de formare al învățătorilor și resurse financiare pentru masa copiilor, școlile au nevoie de rechizite și cărți potrivite pentru a aborda diferite provocări.

Până la finalul lunii mai, Fundația Noi Orizonturi vă invită să vă alăturați efortului de a oferi celor 350 de copii resursele educaționale de care au nevoie pe parcursul școlii de vară.

Cum ne puteți ajuta? Cu o donație de 75 Lei (15 Euro) susțineți un copil să participe la două săptămâni de școală de vară. Iată cum:

    • Trimiteți textul CITESC prin SMS la 8845 și donați 2 euro lunar
    • Online prin www.ko-fi.com/scolicusclipici
    • Direct în contul organizației: RO82 BACX 0000 0012 5206 0000 (menționați Școli cu scLipici)

De ce susținem aceste eforturi pentru învățarea citit-scrisului la ciclul primar?

Din păcate, în România ne-am hrănit mulți ani cu un mit și anume că avem o rată de alfabetizare foarte mare. Realitatea este însă diferită: peste 40% dintre elevii noștri de 15 ani au un nivel scăzut al competențelor de citire (comparativ cu 22% – media UE), iar situația este foarte îngrijorătoare în rândul celor care provin din comunități vulnerabile: 62,4% sunt slabi cititori. În ansamblu, abia 1,4% dintre tinerii noștri sunt în categoria cititorilor performanți (Monitorul Educației și Formării 2020).

Diferența majoră între rural și urban nu este voința elevului sau a profesorului. Studierea predării și învățării citit-scrisului a evoluat mult ca știință, însă noile descoperiri nu se regăsesc în pregătirea inițială și continuă a profesorilor, resursele educaționale nu sunt disponibile în sălile de clasă în care este mai mare nevoie de ele, iar accesul la cărți ilustrate de calitate din literatura contemporană pentru copiii, este extrem de limitat. Cum poate școala să compenseze ceea ce familia nu poate oferi în aceste condiții?

Despre școli cu scLipici

Școli cu scLipici este programul de dezvoltare a literației timpurii creat special pentru copiii din învățământul primar care nu citesc la nivelul corespunzător clasei, nu au frecventat regulat grădinița, nu au avut parte de povești, nu au acasă adulți care să îi poată ajuta să exerseze citit-scrisul. Eforturile noastre încep cu accesul la cărți potrivite fiecărui cititor începător și continuă cu resurse, activități și formare pentru profesori, părinți și voluntari din comunități dezavantajate astfel încât fiecare copil să reușească să își dezvolte această competență de bază, până la finalul clasei a IV a.

Investim în formarea și mentoratul învățătorilor în timp ce practica se face în propria lor clasă, sprjinind copiii care au cele mai scăzute rezultate la evaluările de literație. Asigurăm pentru fiecare copil un pachet care conține 10 cărți și fișe de lucru create după cele mai noi standarde în domeniu, suficiente pentru întregul an școlar. Iar pentru că profesorii nu mai trebuie să fugă după resurse, ei se pot concentra pe a lucra suplimentar cu elevii care au cel mai mult nevoie de sprijin.

P.A. are 6 ani și este elev în clasa pregătitoare.
La evaluarea nivelului de citire realizată la începutul anului școlar, a obținut un total de 23 de puncte din totalul de 143 posibile. Știa să țină corect o carte, știa că se citește textul și nu imaginea, dar nu înțelegea diferența dintre o literă și un cuvânt, nu recunoștea decât 7 litere din 31 și nu putea să spună cu voce tare ce sunete aude într-un cuvânt simplu sau să citească cuvinte uzuale precum STOP. Învățătoarea lui i-a citit zilnic folosind cărți din Biblioteca cu scLipici, l-a antrenat în exerciții de dezvoltare a auzul fonematic și în alte activități pe baza fișelor de lucru din kitul de literație. În aprilie 2023, PA putea deja să citească și să scrie propoziții simple, înregistrând un progres semnificativ: 86 puncte.

Școli cu scLipici este finanțat de PEPCO România, se află în cel de-al patrulea an de implementare și a sprijinit până în prezent 7700 de învățători și profesori care lucrează cu elevi care întâmpină dificultăți la citit-scris. Am oferit training de specialitate, mentorat, acces la o bibliotecă online cu peste 100 de cărți și seturi de materiale și cărți cu care învățătorii pot lucra mai eficient la clasă. Peste 4000 de copii au participat la „laboratoare de literație” sau școli de vară pentru a recupera din decalajele de citit-scris cauzate de pandemia de Covid-19. Anul acesta țintim cu precădere copiii din clasa pregătitoare, pentru a le oferi un start cât mai bun la școală.

 

 

 

Site realizat de Fundația Noi Orizonturi în colaborare cu Romanian American Foundation. Designed by NODE