Vocabularul

17 februarie 2023

Vocabularul se referă la totalitatea cuvintelor pe care le cunoaștem și le folosim în comunicare. El joacă un rol important în învățarea cititului. Ca cititori începători, copiii folosesc cuvintele pe care le au deja în vocabularul oral pentru a da sens cuvintelor pe care le văd tipărite. Să vedem, de exemplu, ce se întâmplă atunci când un cititor începător ajunge la cuvântul „sac” într-un text. Pe măsură ce decodifică și pronunță sunetele reprezentate de literele s, a, c, cititorul recunoaște că sunetele formează un cuvânt familiar pe care l-a auzit și rostit de multe ori. Cititorii începători au însă o sarcină mult mai dificilă atunci când au de citit cuvinte care încă nu fac parte din vocabularul lor oral.

Vocabularul este, de asemenea, foarte important pentru înțelegerea celor citite. Cititorii nu pot înţelege ce citesc fără să știe ce înseamnă majoritatea cuvintelor. Pe măsură ce copiii învaţă să citească texte mai complicate, trebuie să învețe sensul cuvintelor noi care nu fac parte din vocabularul lor. 

 

Cum se manifestă problema?

Din perspectiva copilului

  • „Am auzit un coleg povestind despre un joc și nu am putut să îl înțeleg.” 
  • „Simt că folosesc aceleaşi cuvinte repetat în ceea ce scriu.”
  • „Nu-mi place să citesc singur pentru că nu înţeleg prea multe din cuvintele din carte.”

Din perspectiva părintelui

  • Nu reușește să îmi povestească despre ce s-a întâmplat la școală într-un mod coerent. 
  • Nu leagă cuvinte dintr-o carte cu cuvinte asemănătoare, dintr-o altă carte sau din cotidian. 
  • Folosește greşit unele cuvinte frecvente.

Din perspectiva profesorului

  • Are întrebări referitoare la multe cuvinte care apar în textul potrivit pentru nivelul clasei. 
  • Folosește un vocabular limitat, când vorbește și când scrie.
  • Nu realizează legături între cuvinte din texte sau contexte diverse.

Cum se poate îmbunătăți această abilitate?

Ce poate face copilul

  • Caută cărţi pe care le poți citi singur. Cu cât citești mai mult, cu atât vei întâlni și vei învăța mai multe cuvinte noi.
  • Citește înainte textele din manual ca să înveți concepte și cuvinte noi înainte să ajungeți la acea lecție la școală. 
  • Fă o listă a cuvintelor cheie și a cuvintelor sau expresiilor de legătură. 

Cum poate să ajute părintele

  • Conversați cu copilul în fiecare zi. Povestiți, spuneți glume, jucați-vă.
  • Folosiți cuvinte noi, interesante, de „adult” (de ex. legate de munca/ meseria dumneavoastră). 
  • Citiți-i copilului în fiecare zi. Când ajungeți la un cuvânt nou, spuneți-i copilului ce înseamnă sau încurajați-l să-i ghicească sensul. 
  • Ajutați-l să înveţe cuvinte grupând obiecte sau imagini și numindu-le. 

Ce poate face profesorul la clasă

  • Prin aplicarea Inventarului informal de citire (secţiunea comprehensiune, atât prin conversația purtată înainte de citire, cât și întrebările de comprehensiune referitoare la vocabular), profesorii pot evalua măsura în care elevii stăpânesc anumite elemente de vocabular potrivite nivelului lor de literație sau pot folosi strategii pentru a le deduce sensul.

  • Folosiți cât mai multe dintre resursele și activitățile care țintesc această problemă ca, de exemplu, Alfabetarul

 

  • Înainte ca elevii să citească un text, este util să îi învățați 4-5 cuvinte pe care le vor întâlni în text și care sunt importante pentru înţelegerea textului. 
  • Copiii învață cuvintele cel mai bine atunci când, în timpul lecţiei, sunt solicitați să folosească activ cuvintele noi (nu doar să le asculte). 

Exemple de fișe de lucru care țintesc această problemă

Secțiunile Cum se manifestă problema? și Cum se poate îmbunătăți această abilitate? sunt traduceri și adaptări din sursa Target the problem. Mai multe informații despre această arie și ce puteți să faceți la clasă găsiți în cursul online gratuit Toți copiii citesc.

Site realizat de Fundația Noi Orizonturi în colaborare cu Romanian American Foundation. Designed by NODE