Fii la curent cu ultimii sclipici!
Ateliere de descâlcit literația 2023 – 2024
Citim cu voce tare
29 februarie, ora 18:00
Resurse pentru dezvoltarea citit-scrisului în clasa a II a
25 ianuarie, ora 18:00
Resurse în sprijinul instruirii diferențiate
23 noiembrie, ora 18:00
Alegerea textelor potrivite pentru creșterea fluenței
26 octombrie, ora 18:00
Cartografierea ortografică
Cartografierea ortografică10 octombrie 2022Text tradus și adaptatLimbajul scris este o invenție umană. Implică reprezentarea sunetelor(foneme) prin simboluri vizuale (grafeme). Și mai este nevoie și de un consens legat de ce anume reprezintă un anumit cuvânt....
Elevi care pot să ajungă tot mai sus
Elevi care pot să ajungă tot mai sus22 septembrie 2022 „Să fii cadru didactic e ca și cum ți-ai pune în fiecare zi un costum de erou cu super puteri. Chiar dacă îți planifici activitatea pentru a doua zi, nu știi niciodată ce o să întâlnești și ce surprize îți...
Evaluarea literației emergente
Evaluarea literației emergente7 septembrie 2022Cum ne putem cunoaște micii cititori la început de clasă pregătitoare? Pe măsură ce copiii învață să citească și să scrie, ei progresează de-a lungul unor căi predictibile de dezvoltare încurajați de instruirea,...
Viața petrecută în universul educației. Empatie și determinare
Viața petrecută în universul educației. Empatie și determinare „Am ales să urmez acest drum și să-l păstrez, pentru că am observat că în momentul când intri în contact cu copiii, nu îți mai dorești să faci altceva. Această meserie îmi aduce o împlinire sufletească...
Abordarea diferențiată a activității de predare-învățare
A diferenția în activitatea didactică reprezintă, în primul rând, acceptarea că ritmul de învățare al elevilor e diferit.
Scrierea în primii ani de școală
Pentru a urmări explorarea, de către cei mici, a unui sistem de scriere, noi, profesorii, trebuie să ne „de-centrăm” gândirea. Acesta este termenul psihologului Jean Piaget pentru a denota arta de a adopta perspectiva cuiva care nu știe ceea ce știm noi. Este un exercițiu provocator să lăsăm deoparte tot ceea ce știm de ani de zile despre alfabet, ortografiere și scriere și să ne imaginăm ce se întâmplă în capul unui copil care tocmai își dă seama ce este scrierea și cum funcționează.
Ziua națională a lecturii vs. școala în care TOȚI copiii citesc
O zi națională dedicată lecturii poate fi zi foarte potrivită pentru a stimula TOȚI actorii cheie din educație pentru a crea contexte mult mai bune pentru ca școala să crească cititori pe viață. 1. cărți potrivite și la îndemâna copiilor, 2. „școli” de pregătire și susținere a cadrelor didactice, 3. strategie de susținere a fiecărui copil, asumată de comunitate. Altfel, efectul celor 15 minute de lectură recomandate este echivalentul minutului de reculegere dacă ele rămân, pur și simplu, 15 minute rupte de context.
Ce ne spune știința despre cum învățăm să citim?
În România, prea mulți copii nu reușesc să învețe să citească și să scrie suficient de bine până la capătul clasei a 4-a pentru a putea accesa programele școlare de gimnaziu.
Cum selectăm cărți potrivite pentru cititorii începători?
La intrarea în școală, la debutul „oficial” al învățării cititului, micii cititori se află la niveluri diferite ale abilității de interacționare cu cartea și textul scris. Unii intră în clasa pregătitoare cititori „de-a gata”, alții cunoscând toate sau aproape toate literele alfabetului, alții cu niște cuvinte pe care le recunosc instantaneu.
105 școli deschid laboratoare de literație
Cu sprijinul PEPCO România, susținem în acest an școlar 105 școli, din toată țara, în dezvoltarea capacității lor de a-și ajuta elevii cu cele mai mari provocări la citit-scris.