Interviu

Cătălina Szocska, manager de proiect

Recrutăm 100 de învățători care predau la clasele pregătitoare în anul școlar 2024-2025

Află de la Cătălina Szocska, managerul proiectului „Școli cu scLipici”, toate detaliile de care ai nevoie pentru a lua o decizie informată. 

1. Care este scopul principal al programului “Școli cu Sclipici” și cum contribuie acesta la îmbunătățirea literației în rândul copiilor?

Scopul programului este să creștem nivelul de literație pe care îl au copiii din ciclul primar din școlile din România, cu precădere școlile din mediul rural. Pornim încă de la clasa pregătitoare, pentru că știm că startul bun oferit fiecărui copil îl va ajuta să aibă șanse mai mari să știe să scrie și să citească până când va ajunge la gimnaziu. Lucrăm direct cu învățătorii și îi sprijinim cu formare și resurse educaționale pe care să le aplice la clasă, mai ales copiilor care au nevoie de sprijin suplimentar pentru a învăța să scrie și să citească.

2. Ce criterii folosim pentru a selecta cei 100 de învățători care vor face parte din acest program?

Urmează să selectăm 100 de învățători care vor prelua clasa pregătitoare în noul an școlar. Nu va fi un proces simplu, căci știm că sunt foarte mulți învățători care au nevoie să aducă în clasele lor resursele „Toți copiii citesc”. Știm că sunt foarte mulți copii care au nevoie de sprijin și, din păcate, va trebui să recurgem la selecții. Vizăm învățătorii care predau la clasa pregătitoare, în școli din mediul rural, din medii defavorizate. Vizăm școlile care au avut rezultate slabe la evaluările naționale. Vizăm acei învățători care au înțeles în ce constă programul nostru și care au disponibilitatea să se implice pe toată durata anului școlar.

3. Care sunt principalele calități și competențe pe care le căutăm la un învățător implicat în programul „Școli cu Sclipici”?

Ne-am bucura foarte mult să colaborăm cu învățători dispuși să parcurgă integral formarea oferită în program, dispuși să înțeleagă cât de importantă este evaluarea diagnostică a nivelului de literație al copiilor. Căutăm învățători care sunt alături de elevii lor, își cunosc elevii foarte bine și știu cum să vină în întâmpinarea dificultăților pe care copiii le au la clasă. Căutăm învățători calzi și blânzi, iubitori de povești și cărora le place să le citească cu voce tare elevilor lor. Le cerem învățătorilor să fie alături de noi pe durata unui an școlar (cel puțin), așa că ne dorim să colaborăm cu învățători motivați și cu multă dăruire, care să aplice la clasă, cu elevii lor, în mod constant, resursele educaționale. Căutăm învățători care nu renunță la elevii lor, ci doresc să îi cunoască și să îi ajute să se dezvolte pe fiecare în parte.

4. Cum am abordat procesul de recrutare pentru a ne asigura că am  atras cei mai dedicați și pasionați învățători?

Ne putem da seama cât de dedicat este un învățător din momentul în care se implică efectiv în program: lucrează la clasă cu elevii, ne transmite gânduri, mesaje, dovezi ale implicării sale și, mai ales, dacă ne pune întrebări despre cum anume să procedeze, se interesează dacă a aplicat corect instrumentul de evaluare, și lucrează diferențiat cu elevii săi, oferindu-le tuturor șansa de a progresa. În timpul procesului de recrutare, oferim prioritate acelor învățători care ne descriu în detaliu nevoia lor și a școlii de a lua parte la program.

5. Ce fel de training și sprijin primesc învățătorii recrutați pentru a implementa programul cu succes?

Învățătorii vor lua parte la un program gratuit de formare, desfășurat atât față în față, cât și online. În prima etapă, care va avea loc în luna septembrie, le vom oferi o formare inițială despre aplicarea instrumentului de evaluare a literației emergente, ajutându-i astfel să determine nivelul de scris-citit la care se află elevii lor. Învățătorii vor fi ghidați de formatori și mentori în procesul de aplicare a instrumentului de evaluare, urmând ca în luna octombrie să ne revedem în formatul de training față în față, unde vom învăța cum să interpretăm rezultatele evaluărilor diagnostice ale elevilor și ne vom pregăti să utilizăm eficient resursele și demersurile propuse pentru clasa pregătitoare.

Pe tot parcursul anului școlar, învățătorii vor beneficia de mentorat și vor putea apela la sprijinul unui mentor (un învățător cu experiență în program) pentru a parcurge cursul *Toți copiii citesc* și pentru a aplica corect metodele și activitățile prezentate în curs și în formare la clasa pregătitoare. Ca resurse materiale, le vom oferi un kit de literație, care include un biblioraft pentru învățător și câte un set de 10 cărticele de povești pentru fiecare copil din clasa pregătitoare. În biblioraftul învățătorului vor găsi ghidul metodologic, caietul de evaluare, un set cu cele 10 cărți de povești, precum și seturile de fișe de lucru pentru elevi, aferente fiecărei cărți de povești.

Pe parcursul anului școlar, învățătorii vor folosi la clasă toate cele 10 cărți de povești și fișele de lucru, gândite cu atenție pentru a-i ajuta pe copii să progreseze la scris-citit. Întâlnirile de mentorat, care vor avea loc lunar sau ori de câte ori este nevoie, au scopul de a le oferi învățătorilor un spațiu unde să expună provocările întâmpinate la clasă și să primească sfaturi despre cum să le rezolve. Este important să știe că nu sunt singuri și că pot apela la mentor sau la întreaga comunitate de învățători din program pentru a găsi soluții la eventualele provocări.

6. Ce impact ai observat până acum asupra elevilor care au participat la programul „Școli cu Sclipici”?

Programul nostru este deosebit de valoros pentru copiii care au cele mai slabe rezultate la scris-citit. La acești copii, putem observa cel mai mare impact al intervențiilor noastre. Avem certitudinea acestui fapt datorită unui studiu de impact pe care l-am realizat acum doi ani, unde am comparat rezultatele elevilor din grupul de control cu cele ale elevilor din grupul de intervenție. Am întâlnit copii care, la începutul clasei pregătitoare, abia dacă recunosc trei litere și care, la finalul anului școlar, ajung să poată citi propoziții scurte. Sunt copii care nu au nicio carte acasă sau cărora nu li s-a citit niciodată vreo poveste, dar care, la finalul anului școlar, pleacă de la școală cu o tolba plină cu 10 cărticele de povești – citite, povestite și intens lucrate pe tot parcursul anului.

7. Ce mesaj ai dori să transmiți învățătorilor care fac parte din programul “Școli cu Sclipici” și celor care sunt interesați să se alăture inițiativei?

Le mulțumim că sunt curajoși și dedicați în a le oferi copiilor cât mai multe șanse și oportunități pentru a-i ajuta să învețe să scrie și să citească. Îi încurajăm să nu renunțe, chiar dacă din ce în ce mai mulți copii lipsesc de la școală. Să continue să caute sprijin și să folosească acel sprijin cât mai eficient, astfel încât fiecare copil să beneficieze de atenția și resursele necesare pentru a progresa. 

Înscrierea în program

  • Te rugăm să citești cu atenție ghidul aplicantului și să completezi acest formular doar după ce ai clarificat toate aspectele legate de participarea în program.
  • Pentru clarificări și informații suplimentare, te rugăm să îi scrii colegei noastre Cătălina pe adresa catalina_szocska@noi-orizonturi.ro sau să suni la numărul de telefon 0726730312.
  • Te rugăm să completezi și să transmiți formularul până la data de 23.08.2024

Site realizat de Fundația Noi Orizonturi în colaborare cu Romanian American Foundation. Designed by NODE