Evaluarea literației emergente

7 septembrie 2022

Cum ne putem cunoaște micii cititori la început de clasă pregătitoare?

Pe măsură ce copiii învață să citească și să scrie, ei progresează de-a lungul unor căi predictibile de dezvoltare încurajați de instruirea, îndrumarea și sprijinul de care beneficiază.

Scopul evaluării literației emergente este să identificăm unde se situează copilul de-a lungul continuumului dezvoltării sale și să identificăm modul cel mai potrivit în care poate progresa cu dezvoltarea competențelor sale de literație.

Acest set de probe numite împreună „Instrument de evaluare a literației emergente”, vă ajută să evaluați cele mai importante aspecte ale abilităților de literaţie emergentă ale unui copil:

  • NOȚIUNI DESPRE TEXTUL TIPĂRIT
  • RECUNOAȘTEREA ȘI REPRODUCEREA ALFABETULUI
  • NOȚIUNEA DE CUVÂNT
  • SEGMENTAREA FONEMICĂ
  • RECUNOAȘTEREA CUVINTELOR

Aplicând evaluarea, veți obține o serie de date despre fiecare copil în parte, ceea ce se va constitui într-o reală oglindă a situației clasei la început de drum de învățare structurată a citit-scrisului.

Ce aveți de făcut?

  • Citiți cu atenție acest Caiet de evaluare și observați fișele 1-5.
  • Urmăriți înregistrările video cu evaluările realizate cu acest instrument.
  • Tipăriți câte un caiet pentru fiecare elev din clasa dumneavoastră (copiii se evaluează individual).
  • Pregătiți un singur set de fișe de evaluare pentru toți elevii (vedeți fișele 1-5 de la capătul caietului de evaluare). Vă recomandăm să printați și laminați fișele. Ele pot fi refolosite la fiecare evaluare.
  • Pentru proba de scriere a literelor alfabetului, fiecare copil are nevoie de o foaie de hârtie și un instrument de scris.
  • Planificați câte 25-30 de minute timp individual cu fiecare copil din clasa pregătitoare.
  • Informați părinții despre această modalitate de cunoaștere a micilor cititori și despre constatările desprinse din aplicarea instrumentului de evaluare diagnostică.

Mai jos vă recomandăm o serie de întrebări care să vă ajute să reflectați la finalul acestui demers de evaluare diagnostică.

  • Ce știu despre copiii care au obținut punctajele cele mai mici, despre familiile lor, despre timpul petrecut la grădiniță, despre preferințele lor? Cum pot afla mai multe despre ei? Cum voi putea folosi ceea ce știu sau voi afla despre ei pentru a-i sprijini cât mai bine să progreseze?
  • Ce abordări ale predării citit-scrisului va trebui să utilizez pentru a-i ajuta pe toți elevii mei?
  • Ce tipuri de resurse materiale îmi sunt necesare obligatoriu pentru a putea lucra diferențiat cu elevii?
  • Cine va avea cel mai probabil nevoie de cel mai mult sprijin unu-la-unu?
  • Cine mă va putea ajuta să ofer sprijin unu-la-unu sau în grupuri mici?
  • Ce tipuri de activități de învățare voi folosi pentru a facilita colaborarea între copiii mai avansați și cei mai lenți?
  • Care sunt lucrurile pe care le vor putea face independent unii copii, însă nu toți?
  • Unde îmi propun să ajungă cei trei copii cu cele mai mici punctaje obținute la evaluarea inițială până la sfârșitul modulului/ anului școlar?
  • Unde îmi propun să ajungă cei trei copii cu cele mai mari punctaje până la sfârșitul modulului/ anului școlar?

Site realizat de Fundația Noi Orizonturi în colaborare cu Romanian American Foundation. Designed by NODE