De la noi pornește totul

17 februarie 2023

Dintre cele patru licee din orașul Gheorgheni, județul Harghita, Liceul Teoretic „Sfântul Nicolae” este singura unitate de învățământ cu predare în limba română. Acesta este și singurul liceu de acest tip, pe o rază de 40 de km în jur.

Ceea ce oferă un caracter special liceului este faptul că se formează o comunitate mixtă. Într-un astfel de cadru, unde elevii sunt vorbitori de maghiară, dar și vorbitori de română, am avut ocazia să o întâlnim pe Cristina Chibulcutean, învățătoare la clasa pregătitoare.

Cristina are o experiență de 17 ani în predare, fiind de 15 ani învățătoare. La început a fost suplinitoare, iar după ce a terminat școala și a reușit să găsească un post, a fost învățătoare la mai multe școli din zonă. În ultimii șase ani s-a stabilit ca titulară la această unitate de învățământ unde se bucură de susținere din partea colectivului.

„Eu nu știu limba maghiară, dar am copii care știu ambele limbi și atunci ne înțelegem. Ei îmi traduc și eu le explic. Dacă copiii care vorbesc doar limba maghiară nu înțeleg cuvintele pe care le spun, pentru că nu le-au întâlnit până acum sau n-au intrat în contact cu ele (de exemplu descrescător, crescător), atunci cei mici traduc în limba maghiară. Eu explic și ei traduc în limba maghiară celor care nu înțeleg”, ne povestește învățătoarea despre munca de echipă pe care o realizează elevii.

Învățătoarea asistând un elev în timpul exercițiului

Experiența ei de învățătoare vine cu momente neplăcute, ca atunci când elevii lipsesc pentru că sunt bolnavi, dar și cu momente amuzante și speciale. Cristina ne-a povestit despre situațiile în care elevii își pierd dinții de lapte. Ei vin cu entuziasm și inocență, rugând-o să pună dintele bine, ca să nu-l piardă.

Au fost momente în care și-a dorit să renunțe, dar ceea ce a ținut-o în școală sunt copiii și sprijinul primit din partea doamnei director și al colegelor. Faptul că aici a găsit înțelegere și îndrumare contează foarte mult pentru ea. Poate să ceară ajutorul, să fie îndrumată și să primească o vorbă bună.

Materiale educaționale care dau roade

De Fundația Noi Orizonturi a aflat de pe internet, când căuta materiale pentru a-i învăța pe copii să citească. A urmat cursurile fundației, începând cu ”evaluarea educației emergente și inventarul informal de citire”. Cristinei i-au plăcut mult atât cursurile, cât și materialele primite, așa că a continuat interacțiunea cu Fundația Noi Orizonturi, aplicând pentru laboratorul de literație.

„Pentru că mi-au plăcut materialele și au dat rezultate, anul acesta școlar am urmat cursul «Toți copiii citesc». Știam că va dura trei ani, dar și că materialele fundației dau rezultate, mai ales pentru copii care au dificultăți și la care nu merg metodele tradiționale, așa cum am învățat în școală.

Toate materialele puse la dispoziție au fost gratuite și am primit de la fundație multe materiale cu care să lucrez la clasa pregătitoare. Copiii chiar au învățat să citească mult mai mult și mult mai bine de când am aplicat la clasă tot ce-am primit”, ne spune învățătoarea.

Dintre metodele aplicate la clasă, metoda ABEL merge cel mai bine. Copiii ascultă povestea, formează textul, decupează textul în propoziții și recunosc cuvintele. Elevii recunosc litere pe care nu le-am făcut la clasă, sau pe care la început, atunci când s-a realizat evaluarea, nu le-au știut.

Metoda ABEL – citirea globală

„Asta e metoda care mie cel puțin mi-a fost de mare folos. Copiilor le plac toate materialele primite. Fișele sunt foarte colorate și îi implică pe ei în activitate și asta le place. Unii sunt timizi, vorbesc mai puțin, observă lucrurile, dar nu se retrag, ci se implică. Materialele nu sunt grele. Atunci când aplici pentru prima dată o metodă, poți să spui că da, poate nu au înțeles, dar se repetă și atunci își dau seama «Aaa! Așa trebuia să facem». Deci încercăm și reluăm exercițiile și atunci facem față” ne spune învățătoarea despre metodele aplicate.

Motivație și evoluție

După ce-a urmat cursul „Toți copiii citesc” a aplicat la clasă evaluarea literației emergente care se face la clasa pregătitoare. Astfel, a văzut că unul dintre elevii săi recunoștea foarte puține litere. 

„Lucram foarte greu cu el. Făceam litera și apoi, a doua zi, el nu mai știa ce-am făcut. Luam litera o citeam, o găseam în cuvinte, a doua zi iar nu mai știa litera și tot așa”, zice Cristina Chibulcutean.

Acum elevul face parte din cadrul laboratorului de literație, iar prin aplicarea metodei ABEL reușește să recunoască sunetele și cuvintele formate din șase litere. Băiatul a înregistrat un progres foarte bun, de la 17 puncte la evaluarea inițială la 50, iar din punctul ei de vedere, acest lucru este o performanță extraordinară.

„Monstrulețul Mâncăcios” – este cel care mănâncă doar rime, iar noi am devenit experți la rime

„Nu reușeam să-l fac nici cum să citească, nici cum să-și aducă aminte litera cu metodele pe care le aplicam în mod normal. După ce am aplicat metodele fundației și materialele Fundației Noi Orizonturi, copilul deja știe să citească, aude sunete, chiar și scrie.

 

O elevă care a evoluat frumos este și A., o fată cu a cărei mamă am vorbit pentru a vedea care a fost parcursul ei în clasa pregătitoare. A. este o fată timidă, dar care s-a dezvoltat mult pe parcursul anului școlar.

Colorăm literele care formează cuvintele

Eleva vorbea acasă în general limba maghiară, iar părinții au decis s-o dea la o școală în română pentru a învăța această limbă. La început i-a fost mai dificil din cauză că nu înțelegea ceea ce se vorbea, dar și-a dat seama că trebuie să exerseze mai mult.

 „La început eu am ezitat, n-am știut dacă a fost alegerea corectă, dacă se va descurca acolo în privința limbii. Dar acum cred că a fost alegerea cea mai bună pe care am luat-o. Copiii se adaptează și învață ușor. Deja chiar acceptă să comunicăm și acasă în românește.

S-a dezvoltat de la o săptămână la alta, iar comportamentul ei s-a schimbat. A devenit mult mai deschisă, mult mai comunicativă. Eu pot să spun că s-a dezvoltat înspre bine din toate punctele de vedere. E însetată de informații, se bucură că a învățat să citească, să scrie. Mereu, și în timpul liber vrea să exersăm. Sunt foarte mulțumită de progresele ei”, ne spune mama elevei.

 

 

Site realizat de Fundația Noi Orizonturi în colaborare cu Romanian American Foundation. Designed by NODE