Citim și discutăm: cum pot părinții să interacționeze cu copiii în timpul lecturii

Dr. Charles Temple și Dr. Codruța Temple

7 martie 2023

Cititul cu voce tare împreună[i] cu copiii mici și nu atât de mici ajută la dezvoltarea limbajului lor, în special la îmbogățirea vocabularului și la înțelegerea sintaxei. Citirea poveștilor cu voce tare, de regulă din cărți ilustrate, are beneficii și pentru dezvoltarea capacității de povestire a copiilor, iar mai târziu pentru comprehensiune.[ii] Ea sprijină chiar și dezvoltarea lor emoțională, deoarece copiii mici se bazează adesea pe structuri narative pentru a înțelege relațiile din lumea lor.[iii]

Deși majoritatea părinților declară că sunt conștienți de beneficiile lecturii cu voce tare, sondajele arată că mai puțin de o treime dintre părinți citesc copiilor lor mici în fiecare zi[iv] și chiar și printre cei care o fac, cei mai mulți citesc în moduri în care copiii rămân pasivi, nefolosind modalități interactive care îi implică pe copii în lectură, astfel încât copiii să poată obține cât mai multe beneficii din sesiunile de citire cu voce tare[v].

Grover Whitehurst și colegii săi au dezvoltat un program simplu de formare pentru a arăta părinților cu venituri mici ai copiilor preșcolari cum să citească cu voce tare în manieră interactivă.[vi] Programul a avut succes și a fost adaptat pentru copiii de până în clasa a IV-a.

Planul de lectură include patru activități principale și un set de recomandări pentru fiecare activitate. Activitățile și recomandările sunt corelate cu acronime pentru a le face ușor de reținut. În versiunea în limba engleză, aceste activități sunt redate sintetic prin acronimul PEER.[vii] Acronimele nu se traduc ușor, așa că mai jos redăm o adaptare pentru limba română: PARC:

Pune o întrebare despre carte, despre ilustrații sau despre un fragment mai lung al poveștii.

Ascultă și „evaluează” răspunsul copilului (observă dacă a înțeles în totalitate).

Răspunde la ce spune copilul, dezvoltând ideea, reformulând sau adăugând informații, dacă e cazul.

Construiește o nouă întrebare ca să afli ce a învățat copilul din răspunsul tău, din reacția ta de mai sus.

Whitehurst et. al. oferă sugestii pentru cinci tipuri diferite de întrebări, pe care le sintetizează astfel: CRINI[viii]

Completare

Lași un gol la sfârșitul unei propoziții și îl îndemni pe copil să-l completeze. Acestea sunt de obicei folosite în cărți cu rimă sau cărți cu fraze repetitive. De exemplu, s-ar putea spune, „Da! strigat-a vrăjitoarea, iar cățelul – hopa sus! Vrăjitoarea a pornit mătura și vâj! s-au …”[ix], solicitându-i copilului să spună cuvântul „dus”. Prin astfel de pauze pentru completarea rimei, de exemplu, oferim copiilor informații despre structura limbii, care este esențială pentru deprinderea ulterioară a citirii.

Rememorare

Acestea sunt întrebări despre ce s-a întâmplat într-o carte pe care copilul a citit-o / ascultat-o deja. Solicitările de reamintire funcționează pentru aproape orice. De exemplu, puteți întreba: „Îmi poți spune ce s-a întâmplat cu pălăriuța vrăjitoarei din această poveste?” Îndemnurile de reamintire îi ajută pe copii să înțeleagă intriga poveștii și să descrie secvențe de evenimente. Întrebările de rememorare pot fi folosite nu numai la sfârșitul unei cărți, ci și la începutul recitirii cărții (copiii cer să le citim aceeași poveste de nenumărate ori, iar această întrebare de reamintire nu ne împiedică să ne bucurăm de ea de fiecare dată).

Imagini din carte

Aceste întrebări se concentrează pe imaginile din cărți. Ele funcționează cel mai bine pentru cărțile care au ilustrații bogate și detaliate. De exemplu, în timp ce vă uitați la o pagină dintr-o carte cu care copilul este familiarizat, poți cere copilului: „Spune-mi ce se întâmplă în această imagine.” Întrebările deschise îi ajută pe copii să-și crească fluența, expresivitatea și să acorde atenție detaliilor.

Ne întrebăm …

Aceste interacțiuni sunt declanșate de întrebări de tipul Ce, Unde, Când, De ce și Cum. Și aceste întrebări se concentrează pe imaginile din cărți. De exemplu, puteți spune: „Cum se numește acest obiect?” în timp ce indicați spre un obiect din carte. Aceste întrebări le dezvoltă copiilor vocabularul.

Interpretare

Aceste întrebări le cer copiilor să găsească relații între imaginile sau cuvintele din cartea pe care o citim cu experiențele din afara cărții. De exemplu, în timp ce vă uitați la o carte cu o poză cu animale într-o fermă, ai putea spune copilului: „Amintește-ți când am mers la fermă săptămâna trecută. Care dintre aceste animale le-am văzut acolo?” Îndemnurile de a găsi conexiuni îi ajută pe copii să construiască o punte între cărți și lumea reală, precum și să-și dezvolte limbajul oral, abilitățile conversaționale și narative.

 

Rețineți că tipurile de întrebări nu au fost menite să fie utilizate într-o anumită ordine. Atunci când citește cu un copil mic, de exemplu, un părinte ar putea să înceapă prin a-i cere copilului să conecteze imaginea de pe copertă cu o experiență din viața reală și apoi să îl roage să rememoreze.

[i] Prin cititul cu voce tare împreună (părinte/ adult și copil) înțelegem acel tip de lectură în care părintele/ adultul și copilul, așezați unul alături de celălalt, se uită la aceeași carte, aceeași pagină, iar părintele citește textul cu voce tare.

[ii] T.M. Griffin, L. Hemphill, L. Camp, D. Wolf (2004). Oral discourse in the preschool years and later literacy skills

First Language, 24 (2004), pp. 123-147.

[iii] Nelson, K.  (2007). Young minds in social worlds: Experience, meaning, and memory. Harvard University Press.

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/parents-reading-children-books-uk-roald-dahl-mcdonalds-damian-hinds-a8516436.html

[iv] G.J. Whitehurst, J.E. Fischel, C.J. Lonigan, M.C. Valdez-Menchaca, B.D. DeBaryshe, M.B. Caulfield

Verbal interaction in families of normal and expressive language delayed children

Developmental Psychology, 24 (1988), pp. 690-699.

[v] Whitehurst, G. J.; Arnold, D. S.; Epstein, J. N.; Angell, A. L; Smith, M.; et al. (1994).  A picture book reading intervention in day care and home for children from low-income families. Developmental Psychology, 30, 5,  (Sep 1994): 679-689.

[vi] Whitehurst, G.J. Dialogic Reading: An Effective Way to Read Aloud with Young Children. Reading Rockets. https://www.readingrockets.org/article/dialogic-reading-effective-way-read-aloud-young-children.

[vii] Whitehurst, et. al., op. cit.

[viii] Acronimul din limba engleză este CROWD – Completion prompts/ Recall prompts/ Open-ended prompts/ Wh- prompts/ Distancing prompts

[ix] Fragment din „Loc la voi pe măturoi” de Julia Donaldson și Axel Scheffler, traducere din limba engleză de Florin Bican, Editura Cartea Copiilor, 2019

Site realizat de Fundația Noi Orizonturi în colaborare cu Romanian American Foundation. Designed by NODE